Město Strakonice

Czech English French German Ukrainian

Oficiální www stránky města

Vintířova stezka - Gunthersteig

Délka trasy: 150 km (část trasy vede přes Strakonicko)
Doporučení: pro pěší, pro cyklisty a pro vodní turistiku

O založení stezky se zasloužil blahoslavený poustevník, benediktýnský mnich, misionář a mírotvorce Vintíř z Niederaltaichu. Jeho působení na Šumavě dokládají legendy i historické záznamy. Stezka začíná v německém Niederaltaichu (SRN - Bavorsko) a směřuje až do Prahy. Proznačena je zatím pouze do Blatné, kde se spojuje s poutní cestou Via Nova až do Rožmitálu pod Třemšínem, odkud je již součástí jižní větve Svatojakubské cesty. Na trase z Prášil do Dobré Vody Vintířova stezka prochází neobydleným územím kolem Březníku s kostelem sv. Vintíře a Vintířovou skálou a pokračuje až do Hartmanic. Z Hartmanic se stezka ubírá přes Kunratice a Palvínov na vrchol Mouřence, kde stojí kostel sv. Mořice. Odtud pokračuje po značené turistické cestě při zlatonosné řece Otavě do Sušice a dále do Horaždovic. Tuto část Vintířovy stezky je možno také za příznivých podmínek od jara do podzimu sjet na lodi. V Horažďovicích opouští Vintířova stezka údolí Otavy. Směrem na Chanovice se v krajině objevuje množství rybníků. Jedná se o řídce osídlenou oblast s malebnou krajinou v rozvodí Otavy
a Berounky.

Otavská cyklistická cesta

Délka trasy: 166 km (pro pěší, pro cyklisty a pro vodní turistiku)

Otavská cyklistická cesta – putování krajem Karla Klostermanna začíná na Modravě, vede podél řeky Vydry a Otavy, prochází přes Sušici, Horažďovice, Strakonice, Písek a končí na Zvíkovském Podhradí. Celá trasa měří cca 166 kilometrů, Kromě místních zajímavostí přibližuje i život spisovatele Šumavy Karla Klostermanna. Otavská cyklistická cesta je v terénu vyznačena oficiálním logem a v celé délce je cyklisticky průjezdná. Podél celé trasy je umístěno 23 informačních panelů s velkoplošnými mapami a základními informacemi o turisticky zajímavých místech v okolí.

Naučná stezka „Okolím Lnář“

obrázek

Délka trasy: 4 km (pro pěší i cyklisty)
Počet zastavení: 8

Stezka začíná na návsi v Záhorčicích, vede obcí Lnáře, kolem tvrze ve Lnářích, lnářského zámku a zámecké  zahrady. Postupně projdete skrze zástavbu až k rybníčku Jordánek a k památným stromům u kostela Nejsvětější Trojice u kláštera bosých Augustiniánů. Stezka končí na hrázi rybníka Podhájský.

Zajímavosti na trase: barokní zámek s jedinečnou freskovou výzdobou, Muzeum kočky, galerie vedle bývalé tvrze.

Naučná stezka Vodňany - Křtětice

obrázek

Délka trasy: 4 km (pro pěší i cyklisty)
Počet zastavení: 7

Vodňanská naučná stezka  začíná v okrajové  části města zvané Rechle  a vede severozápadním směrem proti proudu Blanického potoka a řeky Blanice k obci Křtětice. Cílem naučné stezky je  seznámit návštěvníky s historií města Vodňany, vesnickou architekturou, přírodními zajímavostmi, mlynářstvím, rybníkářstvím a rybářskými tradicemi. Navazuje na turistickou trasu ,, Okolo Vodňan'', která pokračuje do obce Radčice a dále navazuje na cyklotrasu č. 1078 s možností návratu do Vodňan (11 km).
Zajímavosti na trase: Městské muzeum Vodňany s expozicí rybářství na Vodňansku, Muzeum mlynářského řemesla, kostel Narození Panny Marie, střední rybářská škola.

Naučná stezka Tůně u Hajské

Délka: 0,5 km

Počet zastavení: 6

K naučné stezce se dostanete, když z modré turistické značky vedoucí ze Strakonic do Písku odbočíte u úpravny vody za vsí Hajská doleva. Ocitnete se na území přírodní památky a zanedlouho dojdete k úvodní tabuli. Na trase jsou dva hlavní infopanely popisující tuto oblast a čtyři tabule s informacemi o  vzácných rostlinách a živočiších vyskytujících se v této lokalitě.

Naučná stezka Selské baroko, Volyně

obrázek

Počet zastavení: 3 (pro pěší i pro cyklisty)
Délka trasy 1: cca 20 km
Délka trasy 2: cca 18 km

Naučná stezka Selské baroko (typická zdobená venkovská stavení, kdy byly stavební prvky z měšťanských domů přeneseny do lidové architektury). Stezka vede z centra Volyně po modré turistické značce. Ve skutečnosti a podle nových map KČT byla trasa přeznačkována jiným směrem, ale může se z ní vycházet při tvoření trasy naučné stezky.

Trasa 1 - Volyně (po CT 1071) - Zechovice - Nahořany (po CT 1248) - Lčovice (po CT 1234) - Zálezly - Kovanín - Zálezly (po CT 121) - Malenice – Nišovice - Volyně

Trasa 2 - Volyně (po CT 1112) - Litochovice - Čepřovice - Jiřetice (po CT 1247) - Kakovice - Marčovice - Předslavice (po CT 1247) - Úlehle - Černětice - Račí - Nišovice - Volyně

Naučná stezka Podskalí, Strakonice

Délka: 3 km (pro pěší)
Počet zastavení: 14

Stezka začíná na levém břehu řeky Otavy, vede kolem pivovaru nesoucí název Dudák - Měšťanský pivovar Strakonice, a. s. k lávce přes slepé rameno na ostrov, pokračuje dále na pravý břeh řeky k vrchu Kalvárie s lesnatou strání s cennými lesními společenstvy, k bustě F. L. Čelakovského a kolem zámecké zahrady k hradu, kde končí. Z informačních tabulí se dozvíte  zajímavosti z historie Podskalí, pivovaru, voroplavby na Otavě, Kalvárie, strakonického hradu i fauny a flóry vyskytující se na tomto území.

Zajímavosti na trase: strakonický hrad, kostel sv. Markéty, strakonický pivovar, pomník F. L. Čelakovského, socha moai.

Naučná stezka okolím viklanu, Kadov

obrázek

Délka trasy: 6 km (pro pěší i cyklisty)

Počet zastavení: 13

Naučná stezka okolím viklanu (žulový kámen o váze 30 tun, největší v Čechách) vede mezi obcemi Vrbno, Kadov a Slatina. Na trase nahlédnete do historie Kadova a jeho sousedních vsí, poznáte faunu a flóru této krajiny a seznámíte se s rybníkářstvím v Blatenské pánvi. Stezka má výchozí místo v sousedství Vrbna u rybníka Velký Pálenec. Odtud vede její trasa přes Vrbno do Kadova a ke vsi Slatina.

Zajímavosti na trase: Hydrobiologická stanice Velký Pálenec u Blatné, skalní mísy – útvary vzniklé erozní činností na balvanech,  Malý a Velký čertův náramek – skalní útvary vytvořené podle pověsti čertem, obětní kámen – obětiště podle legendy.

Naučná stezka Nejstarší osídlení – Němětice, Libětice

Délka trasy: 14,7 km
Počet zastavení: 2 (pro pěší i pro cyklisty)

Naučná stezka Nejstarší osídlení – Němětice, Libětice vede po červené turistické trase z Volyně do Strakonic. Na stezce nás čekají dvě zastavení.
První - Hradec u Němětic - halštatský dvorec a raně středověké hradiště nad levým břehem Volyňky s místním názvem Hradec.
Druhé - Hradiště u Libětic - z pozdní doby halštatské a raného středověku se nachází na vrcholu kopce Hradiště.

Naučná stezka Kněží hora, Katovice

obrázek

Délka: 4 km (pro pěší, pro cyklisty i pro vodní turistiku)
Počet zastavení: 5

Stezka kolem Kněží hory je zaměřena na historii, geologii a přírodní zajímavosti. Vede z Katovic a je značena po levém břehu řeky Otavy. Zpět je možné se vydat i  po pravém břehu. Stezka pokračuje po přírodní rezervaci Kněží hora, která se stala námětem pro tvorbu mnoha umělcům, jako například  strakonickému rodáku F. L. Čelakovskému nebo básníkovi Miloši Tůmovi. Dále pokračuje k Žižkovu mostu u Horního Poříčí. Raritou je, že most stojí v těsné blízkosti Březového potoka, ale na suchu. Strmý svah Kněží hory chránil slovanské hradiště z 8.–9. st. a byl též známý těžbou grafitu.

Naučná stezka Bělčickem, Bělčice

obrázek

Délka trasy: 9,5 km (pro pěší i cyklisty)
Počet zastavení: 8

Stezka začíná na náměstí J. Kučery v Bělčicích (významný mykolog a botanik, učil v místní škole). Na konci náměstí v čp. 32 je sklářská dílna. O několik metrů dále je rodný dům Ladislava Stehlíka (autor Země zamyšlené). Při výjezdu z obce je kouzelný výhled na rybník Velký Bělčický. Cesta vede do osady Újezdec k románskému kostelu sv. Voršily, před kterým roste strom nesoucí jméno L. Stehlíka. V zahradě rybářské bašty roste památná Huťská lípa. Dále stezka pokračuje po silničce kolem rybníka Velký Škrabák do obce Závišín. V Alšově mlýně žil strýc Mikoláše Alše. Na hrázi rybníka Klusáka vodník pozoruje památnou hrušeň. Ze Závišína se stezka vrací zpět do Bělčic.

Klostermannova stezka, Štěkeň

obrázek

Délka trasy: 7,5 km (pro pěší)
Počet zastavení: 7

Stezka začíná u domu čp. 75 a vede přes náměstí k zámku. Dále po schodišti mezi farou a sokolovnou kolem lihovaru k bývalému mlýnu U Kubíků. Proti proudu mlýnského náhonu  pokračuje k jezu. Dále stoupá směrem ke studánce Dobrá voda. Nad chatami a řekou vede k silnici ze Štěkně na Přešťovice a stoupá  vzhůru při okraji lesa k bývalé hájovně "Petrlice". Od stavení pokračuje krátce doprava po zpevněné cestě na lesní silničku. Poté zabočuje doleva. Po přibližně 1, 2 km vás dovede do Slatiny. Od kapličky po silnici vpravo (směr Vítkov, Štěkeň) za vsí vede stezka k rozcestí, kde odbočuje doprava. Zde se objeví otevřená krajina kolem Šibeničního vrchu. Stezka se pak vrací zpět do Štěkně.

Zajímavosti na trase: štěkeňský zámek s pokojem Karla Klostermanna, šumavského spisovatele, který zde strávil posledních pár let života.